יום שבת, 6 באפריל 2013

פעילויות יצירתיות עם ילדים - קל ופשוט

חיפוש אחר פעילויות חדשות לבצע יחד עם הילדים במטרה להעסיקם אינו זר להורים - הילדים נוטים להשתעמם ולמצות במהרה משחקים או הפעלות, מה שגורם להורים לחוש מיואשים לא אחת. חשוב לזכור כי לא תמיד חובה להוציא כסף ולחפש אטרקציות מחוץ לבית ואפשרי בהחלט גם למצוא רעיונות מקוריים בין כתלי הבית.

אחת האפשרויות של הפעלות לילדים בגן ובגילאים רכים היא שילוב של יצירה המעודדת דמיון ומוטוריקה עדינה - יצירת זרי פרחים לאחר שקוטפים יחד את הפרחים בגינת הבית היא דוגמה מצוינת לכך. הצגת הזר בבית לאחר מכן גורמת גם לגאווה גדולה בקרב הילד ומעודדת אותו להמשיך וליצור בהנאה גדולה.

אפשרות נוספת היא התבוננות משותפת באלבומים ובתמונות משפחתיות, בחירת כמה מהן ויצירת מסגרת אומנותית - כך יכול הילד ללמוד אודות משפחתו וליצור משהו סנטימנטלי וייחודי

ניתן בהחלט גם ליצור בובות ממולאות משאריות גרביים וכפתורים, לצבוע בקבוקים ישנים או עציצים ולהכין שלט לתלייה על דלת הבית.

כל הדוגמאות הנ"ל פשוטות מאוד ליישום, דורשות חומרים שנמצאים בכל בית ואורכות זמן המתאים לפעילות עם ילדים שלא תתיש אותם אך בהחלט תעשיר אותם.

כדאי ליצור שגרה של פעילויות שכאלו אחת לשבוע בערך וכך לרתום לנושא את הילד שגם יכול להעלות רעיונות משלו.

לטייל עם ילדים

הורים לילדים חושבים ללא הרף על דרכים להעסיק את ילדיהם בכדי שלא לשמוע את המשפט "אימא, משעמם לי!" המתיש. אחת האפשרויות המועדפות היא טיולים ופעילויות בחיק הטבע שבימים יפים משלבים בין מסלולים יפים, פעילות גופנית והעשרה לכל המשפחה.

ראשית, ישנה האופציה של עריכת פיקניק או קמפינג בחיק הטבע. ישנם פארקים הערוכים היטב לפעילות שכזאת וכוללים שולחנות, מתקנים, שירותים וכמובן - נוף יפייפה. מומלץ לבחור פארקים או שמורות טבע בהן ניתן גם לטייל מעט במסלולים שמתאימים גם לילדים.

הפעלת ילדים בחיק הטבע יכולה להיות מעשירה ביותר ומגוונת ביחס לפעילויות שמתקיימות בין כתלי הגן או הבית - ניתן ללמד אותם על צמחים ועל בעלי חיים או מאידך - על ארצנו הקטנה. חשוב שלא להעמיס במידע ולתת גם לרגליים ולעיניים לדבר, שכן כך תצטייר החוויה כיפה ונעימה ולא כמטלה.

טיולים שכאלו מתאימים גם להתארגנות של כמה משפחות עם ילדים יחד או רק בהיקף מצומצם. מומלץ להתארגן מראש מבחינת בחירת המסלול ולוודא כי הוא כולל אטרקציות שיכולות להתאים לילדים בגילאים המדוברים בכדי שלא ישתעממו. כדאי לשלב גם טיולי אופניים, שייט קייקים או אפשרויות אחרות של פעילות גופנית שמאוד מגוונת את הטיול.

אחת התוצאות האידיאליות של טיול שכזה המלווה בהעשרה, היא שתיווצר מעין שגרת טיולים בחיק הטבע עם הילדים אשר יהנו ללמוד ולרכוש חוויות חדשות בדרך זאת ואף יבקשו לעשות זאת ויעדיפו אותן על פני בהייה בטלוויזיה או משחק במחשב.